Tävlingsformer

Vi provar även säsongen 2024 lite olika tävlingsformer

Årets 9-hålstävlingar kommer inte vara handicapgrundande, där premieras gemenskapen och att ha kul! Våra 18-hålstävlingar kommer att var singeltävlingar däremot och är hcp-grundande.

Här är några av de tävlingsformer vi testar under säsongen (med reservation för ändringar):

Scramble
Slaggolf. Hela bollen blir ett lag där man hela tiden väljer den boll som man anser bäst. Alla 4 slår ut från tee. Därifrån slår de spelare vars boll man inte valt nästa slag och samma princip gäller för alla slag, utom då bollen ligger på green. Då får alla putta. Det behövs 2 utslag av varje spelare. Alla scorer sammanställs och summeras totalt innan ni lämnar in kortet.

Bästboll
Man spelar i tvåmannalag och väljer helt enkelt den bästa scoren på varje hål. Alla summerar och skriver resultatet innan ni lämnar in kortet.

Seven Up
Singelspel. Spelas som poängbogey, varje spelare spelar sin egen boll. De bästa resultaten från åtta hål räknas sedan ihop och blir totalresultatet.   Alla summerar och skriver resultatet innan ni lämnar in kortet.

Rosa bollen och Singel
Poängbogey. Alla i laget får ett nr 1–4 och tre röda bollar, som det gäller att ha i spel så länge som möjligt, helst under alla 18 hål. Den röda bollen spelas på varje hål av spelare inom laget. Ex. Spelare 1 spelar röda bollen från tee till green på hål nr 1. På hål nummer 2 är det spelare 2 tur att spela bollen osv. Måste spela i turordning. Den som spelar den röda bollen spelar den som sin egen boll och skriver ner scoren för sig och noterar samma resultat för laget. Tar de röda bollarna slut (!!) så fortsätter spelarna med bara sin egen score. Alla summerar och skriver resultatet innan ni lämnar in kortet.

Kickers
Spelas som slaggolf men spelaren får på varje hål slå om ett slag om han/hon vill. Du får inte välja efteråt, utan slår du om bollen måste du ta den nya. Dock inte en putt. Alla summerar och skriver resultatet innan ni lämnar in kortet.

Norsk Poängbogey
På varje hål får du, utan att det räkas som ett slag, kasta bollen därifrån den ligger EN gång. Kastet ingår i föregående slag. Du behöver inte kasta bollen men du kan heller inte spara kastet. Du kan kasta dig ur en bunker och droppa dig ut ur vattnet, du pliktar alltså inget slag. På green ska bollen RULLAS fram – inget droppande i hål, ifall du ligger nära hål. Resterande slag räknas som poängbogey. Alla summerar och skriver resultatet innan ni lämnar in kortet.