För gäster på Österåkers Golfklubb

Greenfee, bokningsregler & policies

Klubbens bokningsregler är till för att gäster och medlemmar ska veta vad som gäller och känna sig trygga med sin bokning. Respekt för klubbens personal och sina medspelare är något vi värdesätter högt på Österåkers Golfklubb. Har du några frågor, hör gärna av dig till shop/reception eller kansli.

ORDINARIE GREENFEE

Öster by Stenson Vardag Helg
Senior 1 500 kr 1 500 kr
Junior 750 kr 750 kr
Gäst till medlem - senior 1 200 kr 1 200 kr
Gäst till medlem - junior 600 kr 600 kr

Öster by Stenson 10-18 Vardag Helg
Gäst till medlem - senior 600 kr 600 kr
Gäst till medlem - junior 300 kr 300 kr

Korthålsbanan Vardag Helg
Senior 200 kr 200 kr
Junior 100 kr 100 kr
Gäst till medlem - senior 150 kr 150 kr
Gäst till medlem - junior 100 kr 100 kr

Tidsbokning

Tidsbokning sker via Min Golf där lediga starttider på våra banor visas. Banorna är ibland stängda för banarbete eller tävlingar, dessa startförbud är synliga i Min Golf och tidsbokning på dessa tider är då ej möjlig. Före första starttid och efter sista starttid är det startförbud, vi tillämpar EJ bollränna.

Öster by Stenson:
Tidsbokning vardagar mellan kl. 07.00-21.00
Tidsbokning helger och helgdagar mellan kl. 14.00-21.00. Som gäst till medlem kan du spela även innan kl. 14.00 på helger, tiden måste då bokas av medlem.

Bokningsregler

Gäst får ha 1 tid bokad på Öster by Stenson.
Gäster får boka starttid på helg från kl. 14.00 och framåt. Som gäst till medlem kan du spela även innan kl. 14.00 på helger, tiden måste då bokas av medlem.
Gäster får boka starttid 30 dagar innan aktuell speldag.
Gäster kan endast spela slinga 10-18 på Öster by Stenson och på Korthålsbanan tillsammans med en medlem, som måste boka in dig.
Handicapgräns 36,0 gäller för gäster.

Incheckning

Incheckning ska ske senast 10 minuter före starttid i receptionen, via mobilen eller terminalen utanför receptionen för samtliga spelare i bollen. Har detta inte skett förlorar spelaren rätten till sin starttid och spelaren debiteras full greenfee.
Receptionen har också möjlighet att ”fylla på bollarna” med väntande spelare.

Du bör befinna dig på 1:a tee senast 5 minuter före din starttid.
Receptionen har rätt att tidsoptimera, dvs flytta ihop tex två st 2-bollar till en 4-boll.

Greenfee betalas före rundan

Som gäst, ska du alltid före start betala greenfee. Om receptionen är stängd görs betalning i terminalen utanför. Priser för aktuell greenfee finner ni vid incheckningen eller på hemsidan. Vid all bokning måste samtliga spelare i bollen anges med golf-id. Den som ertappas utan att ha betalat greenfeeavgift åläggs att betala dubbel greenfee och blir dessutom rapporterad till sin hemmaklubb.

Avbokning

Avbokning måste ske senast 1 h före starttid. Du behöver avboka din starttid så snart du vet att du inte kan spela. Det gör du via Min golf, Min Golf bokningsapp eller till vår reception under öppettider. Tider som avbokas mindre än 1 timma innan starttid, eller inte avbokats alls (no show) debiteras enligt nedan.

Om du inte dyker upp på din bokade tid, inte har inte ankomstregistrerat dig eller att avbokning senare än 1 timma debiteras de tider du har bokat med full greenfee. No show-avgiften skänker vi vidare till välgörande ändamål.

Övriga bokningsregler

För bästa spelrytm på banan fylls alla bokningar i största möjliga mån upp till 4-bollar. På helger har fyrbollar företräde. Klubben har rätt att para ihop ensamspelare och 2-bollar till en 4-boll alla dagar i veckan.

För allas trivsel

Hundar: Får medtas ute på banan om de hålls kopplade och om man ”plockar upp” efter hunden med plastpåsar. Hundar är inte tillåtna i våra klubbhus. Med hänsyn till allergi och rädsla för hundar så skall spel med hund godkännas av medspelarna i bollen.

Barnvagnar: Är tillåtet ute på våra banor när det är låg beläggning, sunt förnuft gäller och totalansvar från barnets föräldrar.

Kapten i bollen: Den spelare som har lägst handicap i bollen är kapten och ansvarar för att övriga spelare i bollen iakttar golfvett och håller ett bra speltempo.

God ton: På Österåkers Golfklubb vill vi ha en trevlig stämning. När vi vistas på anläggningen hälsar vi på varandra när vi möts och håller god ton och respekt när vi pratar med varandra.

Välkommen att boka en trevlig golfrond!