För medlemmar på Österåkers Golfklubb - bokningsregler & policies

Klubbens bokningsregler är till för att gäster och medlemmar ska veta vad som gäller och känna sig trygga med sin bokning. Respekt för klubbens personal och sina medspelare är något vi värdesätter högt på Österåkers Golfklubb.

Har du några frågor, hör gärna av dig till shop/reception eller kansli.

Tidsbokning och startförbud

Tidsbokning sker via Min Golf där lediga starttider på våra banor visas. Banorna är ibland stängda för banarbete eller tävlingar, dessa startförbud är synliga i Min Golf och tidsbokning på dessa tider är då ej möjlig.

Före första starttid och efter sista starttid är det startförbud, vi tillämpar EJ bollränna.

Öster by Stenson:
Tidsbokning dagligen mellan 07.00-21.00

Öster by Stenson slinga 10-18:
Tidsbokning från hål 10 dagligen mellan 06.00-07.50

Korthålsbanan:
Tidsbokning dagligen mellan 06.00-21.00

Bokningsregler

Medlem får ha 5 tider bokade samtidigt:
- 1 tid vardag Öster by Stenson
- 1 tid helg Öster by Stenson
- 1 tid på Öster by Stenson slinga 10-18
- 2 tider på Korthålsbanan

Medlem får ha med sig 3 gäster i en boll till gäst-medlemspris på våra banor
Medlem får boka starttid 30 dagar innan aktuell speldag
Medlem får ta med sig gäster för spel på slinga 10-18 på Öster by Stenson
Medlem får ta med sig gäster för spel på Korthålsbanan

Gäst till medlemspris

Öster by Stenson 18 hål: 1200 kr/person alla dagar (junior 600 kr)
Öster by Stenson slinga 10–18: 600 kr/person (junior 300 kr) alla dagar
Korthålsbanan 9 hål: 150 kr/person (junior 100 kr) alla dagar

Gruppbokningar

Gruppbokning sker via mejl till bokning@ostgk.se.

• Endast medlemmar kan göra gruppbokningar.
  • En gruppbokning är minst 8 och max 24 personer.
  • Vi tar emot max en gruppbokning/dag.
  • En grupp eller medlem kan ha max en (1) gruppbokning åt gången.
  • Bokning av grupp är tillåtet på vardagar.
  • Vi tar ej emot gruppbokningar på helger/helgdagar under 2024.
  • Serviceavgift/förbokningsavgift 100 kr/person. Serviceavgiften återbetalas ej vid avbokning.

Incheckning

Incheckning ska senast 10 minuter före starttid i receptionen, via mobilen eller terminalen utanför receptionen för samtliga spelare i bollen. Har detta inte skett förlorar spelaren rätten till sin starttid och spelaren debiteras med 500 kr. No-Show debiteras med 500 kr.
Receptionen har också möjlighet att ”fylla på bollarna” med väntande spelare. Du bör befinna dig på 1:a tee senast 5 minuter före din starttid.
Receptionen har rätt att tidsoptimera, dvs flytta ihop tex två st 2-bollar till en 4-boll.

Greenfee betalas före rundan

Gäster ska alltid betala greenfee före start. Om receptionen är stängd görs betalning efter din runda. Priser för aktuell greenfee finner ni vid incheckningen eller på hemsidan. Vid all bokning måste samtliga spelare i bollen anges med golf-id. Den som ertappas utan att ha betalat greenfeeavgift åläggs att betala dubbel greenfee, får kliva av och blir dessutom rapporterad till sin hemmaklubb.

Avbokning

Avbokning måste ske senast 1 h före starttid. Vid "no show" och sen avbokning debiteras en avgift. Du behöver avboka din starttid så snart du vet att du inte kan spela. Det gör du via Min Golf, Min Golf bokningsapp eller till vår reception under öppettider. Tider som avbokas mindre än 1 timma innan starttid, eller inte avbokats alls debiteras enligt nedan och pengarna går oavkortat till välgörenhet.

För medlemmar gäller följande:

• No shows (du dyker inte upp på din bokade tid eller har inte ankomstregistrerat dig) debiteras med 500 kr
  • Avbokning senare än 1 timma före starttid debiteras 300 kr

Övriga bokningsregler

För bästa spelrytm på banan fylls alla bokningar i största möjliga mån upp till 4-bollar. På helger har 4-bollar företräde. Klubben har rätt att para ihop ensamspelare och 2-bollar till en 4-boll alla dagar i veckan.

För allas trivsel

Hundar: Får vara med på banan om de hålls kopplade och om man ”plockar upp” efter hunden med plastpåsar. Hundar är inte tillåtna i våra klubbhus. Med hänsyn till allergi och rädsla för hundar så skall spel med hund godkännas av medspelarna i bollen.

Barnvagnar: Är tillåtet ute på våra banor när det är låg beläggning, sunt förnuft gäller och totalansvar från barnets föräldrar.

Kapten i bollen: Den spelare som har lägst handicap i bollen är kapten och ansvarar för att övriga spelare i bollen har gott golfvett och håller ett bra speltempo.

God ton: På Österåkers Golfklubb vill vi ha en trevlig stämning. När vi vistas på anläggningen hälsar vi på varandra när vi möts och håller god ton och respekt när vi pratar med varandra.

Välkommen att boka en trevlig golfrond!