Österåkers Golfklubb

Österåkers Golfklubb ligger ca tre mil nordost om Stockholm i Österåkers kommun. Klubben bildades 1988 och har ca 1500 medlemmar och 400 juniorer.

Våra golfbanor

Västerled 18 hål – stängd för ombyggnation
Hösten 2023 startade en total ombyggnation av Västerled. Det är Henrik Stenson Golf Design som ritat banan och planerad öppning är höst 2025 eller sommar 2026.

Golfhistoria på Västerled
Gamla Västerled var en klassisk mästerskapsbana och stod vid tre tillfällen värd för Compaq Open på damernas EuropaTour. Såväl Annika Sörenstam som Laura Davies har segrat på Österåkers Golfklubb. Klubben har också varit värd för två Challenge Tour tävlingar på herrsidan. Lag-SM för herrar arrangerades 2007, Junior-SM 2009, Lag-EM för herrar och SM-Match för damer och herrar 2010, 2018 samt 2019.

Öster by Stenson 18 hål – med karaktär av en amerikansk parkbana
Öster by Stenson är ritad av Henrik Stenson Golf Design och öppnade den 3 augusti 2019.

Banan är inspirerad av Le Golf National utanför Paris och TPC Sawgrass i Florida.
Den är rankad nr 8 av Sveriges bästa banor och ligger även högt på flera europeiska rankinglistor.

Under 2022 och 2022 stod banan värd för herrarnas Challenge Tour som är en del av DP World Tour (F.d. European Tour).

Korthålsbanan 9 hål – ett Öster by Stenson i miniatyr
Korthålsbanan öppnade i början av augusti 2020. Banan är skapad tillsammans med Henrik Stenson Golf Design.

Träna på Österåker

Tre tränare
Vi har tre tränare som hjälper dig att utveckla din golf, allt från nybörjare till tour-elit

Övningsområden
På klubben finns mycket goda träningsmöjligheter med en toppmodern driving range, flera puttinggreener och ett helt nytt övningsområde med flera målgreener och utslagsplatser. Övningsområdet är enbart öppet för medlemmar på Österåkers GK.

Shop och custom fitting

Välsorterad shop
Hos oss hittar du det mesta i golfväg med de stora varumärkerna representerade. Allt från snygga kläder och skor till skräddarsydda klubbor.

Mat och fest

Restaurang TwoSixtyFour
Klubbhusrestaurangen erbjuder allt från en vällagad dagens lunch till a la carte och festmåltider. Vi har plats för 100 gäster inomhus och minst lika många på vår uteservering under sommaren.

The Lake House
Klubbens bistro öppnade i slutet av augusti 2020. The Lake House är vackert beläget intill 9:e och 18:e green på Öster by Stenson. Både från uteplatsen och inifrån huset har du en fin utsikt över dammen mellan hål 9 och 18. Kom gärna förbi för en bit mat, fika eller dricka oavsett om du spelat Öster by Stenson, Västerled, Korthålsbanan eller bara har vägarna förbi.

Fest, konferens och möten
På klubben finns många olika byggnader med olika lokaler och mötesrum att välja på. Våra restauranger ordnar mat och dryck till er.

Välkommen till Österåkers Golfklubb!