HERRKOMMITTÉNS MATCHSTEGE FOURSOME 2024 - REGLER OCH INFORMATION

Kontakt:
Tävlingsledare, Niclas Hellqvist kan nås via hellqvist42@gmail.com eller 072-443 92 94.
Matchresultat, ska mailas till b.fallborg@gmail.com (övrig information se Resultatredovisning)

Antal platser: 64 deltagare (32 lag) och först till kvarn gäller.

Priser: Pris till de fyra bästa lagen.

Bana: Öster by Stenson.

Tee: Beroende på lagets exakta lag-hcp (se nedan).

Handicap: Maximalt spelhandicap för laget är 18,0.

Deltagare: Herrar 20–65 år och medlemmar på Österåkers Golfklubb.

Speltyp: Matchspel 18 hål.

Foursome:
Foursome innebär att du spelar i lag tillsammans med den person du gör din anmälan med. Spelarna slår vartannat slag hela tiden. Innan matchen påbörjas, bestämmer laget vem av er som slår utslagen på de jämna hålen och vem som slår ut på de udda hålen. Även om spelare 1 har hålat ut på föregående hål. tex. hål 1 och det är han som har jämna hålnummer så ska han även slå första slaget på hål nr 2.

Hål där handicapslag tillämpas:
I foursome erhåller laget ett gemensamt spelhandicap (se Spelhandicap). Laget med det högre spelhandicapet får tillgodogöra sig hela skillnaden mellan lagens spelhandicap.
Handicapslag ges per hål, och det lag med lägst nettoscore vinner hålet. Varje lag är ansvarig för att känna till på vilka hål handicapslag ges eller fås, baserat på tävlingsledningens hålindexering (som finns på scorekortet).
Matchen slutar när återstående hål att spela är färre än endera lagen är ”upp”, tex 2 upp med ett hål att spela, vilket anges 2/1.

Exakt lag-hcp:
För att räkna fram lagets exakta lag-hcp ska spelare 1 och spelare 2, inför varje match slå i ihop sina exakta hcp och dela med hälften, en decimal (skulle summan bli med två decimaler avrundar ni uppåt till närmsta decimal). Vilket exakt lag-hcp laget får, kommer att avgöra från vilket tee laget kommer att spela från samt vilket spelhandicap laget kommer att ha.

Tee:
Lagets exakta lag-hcp avgör från vilken tee hela laget ska spela från. Om laget har ett exakt lag-hcp på 1,9 eller lägre spelar laget från HS-tee. Har laget ett handicap mellan 2,0–5,9 spelar laget från tee 5. Har laget ett handicap mellan 6,0–18,0 spelar laget från tee 4.

Spelhandicap:
Efter avgörande från vilken tee laget ska spela från, ska laget räkna ut sitt spelhandicap. Detta görs genom att ta lagets exakta lag-hcp och se vilket spelhandikap som laget får från aktuell tee enligt slopetabellen.

Exempel:
Lag 1 har spelare 1 ett exakt hcp på 2,5 och spelare 2 har ett exakt hcp på 7,7.
Exakt lag-hcp blir 2,5 + 7,7 = 10,2 / 2 = 5,1. Detta gör att laget kommer att spela från tee 5.
För att räkna ut hur många slag laget får, så tar man exakt lag-hcp och ser vilket spelhandikap laget får enligt sloptabellen för den aktuella tee man ska spela från. I exemplet spelas matchen på Öster by Stenson och då spelar laget från tee 5 och får 8 slag.

Lag 2 har spelare 1 ett exakt hcp på 11,4 och spelare 2 har ett exakt hcp på 14,2
Exakt lag-hcp blir 11,4 + 14,2 = 25,6 / 2 = 12,8. Detta gör att laget kommer att spela från tee 4.
För att räkna ut hur många slag laget har så tar man det exakta lag-hcp och ser vilket spelhandicap laget får enligt sloptabellen för den aktuella tee man ska spela från. Laget spelar från tee 4 och får 15 slag.

Lag 2 (som kommer att spela från tee 4) kommer att ha ett extra slag mot Lag 1 (som spelar från tee 5) på de 7 hål med lägst indexering.

Prel. tävlingstid
Omgång F1 skall vara färdigspelad till 9/6.
Omgång F2 skall vara färdigspelad till 14/7.
Omgång F3 (Kvartsfinal) skall vara färdigspelad till 25/8.
Omgång F4 (Semifinal) skall vara färdigspelad till 8/9.
Finalen och matchen om 3 och 4:e placering skall vara färdigspelade till 22/9.
Tävlingsledningen kan behöva ändra tävlingstid vid behov.

Tidsbokning
Det är båda lagens ansvar att kontakta sina motståndare, föreslå speltillfälle och boka starttid.
Du bokar starttid via mejl till kansli@ostgk.se. Du behöver uppge önskat datum och starttid, namn och golf-id på samtliga spelare.
Kan spelarna inte komma överens om lämplig tidpunkt fastställer tävlingsledare speldag och starttid. Spelare som då infinner sig på första tee beredd att spela vinner på walk-over. Infinner sig ingen av spelarna diskvalificeras båda.

Kontaktuppgifter:
Här kommer ni åt kontaktuppgifter till samtliga deltagare. Inloggning krävs.

Särskiljning:
Om matchen är delad efter 18 hål sker särskiljning i första hand med början på hål 1, förutsatt att det finns plats på banan. Om så inte är fallet kan lagen komma överens om att spela avgörandet från hål 10. Tänk alltid på att lämna företräde till spelare som är ute på banan eller har bokat tid. Spelhandicap fördelas i särspel på samma sätt som på de första 18 hålen.

Resultatredovisning
Båda lagen ansvarar att utan dröjsmål skicka in matchresultatet via e-post (räcker med att ett lag skickar in resultatet). Viktigt att detta följs med respekt för övriga spelare och för att slippa extraarbete för tävlingsledningen. Om match ej är spelad och rapporterad innan fastställd slutdag på omgången, har tävlingsledningen rätt att utse vinnare via lottning. Med respekt för samtliga tävlande och för att fastställt spelschema ska hållas, kan tävlingsledningen för dessa matcher tillämpa lottning i direkt anslutning till att sista speldagen för omgången har passerat.

Regler
Tänk på att golfreglerna på många punkter skiljer på matchspel och slagspel. Ha regelboken i bagen och försök lösa eventuella problem på egen hand. Går inte det kan ni kontakta klubben för att få hjälp av våra regelansvariga.

Har ni frågor och funderingar kontakta tävlingsledaren på hellqvist42@gmail.com eller telefon 072-443 92 94.

Välkommen till Herrkommitténs Matchstege Foursome - 2024!